Hva er Digital markedsføring?

Digital markedsføring er veldig aktuelt innen markedsføring i dag. Men hva er det egentlig? Hva vil det si?  

De fleste bedrifter vet nok i dag at de er “nødt” til å være tilgjengelig på nett hvis de skal være tilgjengelig for kunden?  Og jeg kan si meg enig i det.

Likevel er digital markedsføring er litt MER enn bare det å være på nett. Utfordringen er at digital markedsføring inneholder svært mye forskjellig, og det er overraskende lite kompetanse på feltet i dagens bedrifter.

 

Derfor kan jeg fortelle hva jeg kan by på og hva jeg legger i ordet digital markedsføring:

Først å fremst handler det om Markedsføring

Forbrukeradferd, forbrukersosiologi og de gode gamle markedsføringsteoriene gjelder fortsatt! Det som er annerledes er at det skjer i en ny kanal med ny teknologi til rådighet . Derfor gir den oss unike muligheter til å vite hvordan vi  best når målgruppen vår og hvilken informasjon vi besitter om forbrukerne. Digital markedsføring er på sett og vis “kun en kanal” på lik linje som lineær TV eller en god gammeldags avis.

 

Innsikt i digital økonomi og forretningsutvikling

Dette handler om at jeg innehar kunnskaper om forbrukerens krav til transaksjonskostnader og hvordan vi kan optimalisere dette digitalt til fordel for forbrukerne våre og deg som bedrift. Jo lavere transaksjonskostnader = jo bedre/lettere vil forbrukeren oppleve deg. Som in the end betyr vinn-vinn for begge parter. Jeg snakker altså om transaksjonskostnader i form av alt fra pris, hvor lett det er å finne deg (søkekostander), vurderingskostnader og hvor lett det er å bruke siden din bare for å nevne noe.

Forretningsutvikling er kunnskap om hvordan dagens teknologi er med på å endre forretningsmodellene våres. Det gjør at dagens bedrifter MÅ tenke annerledes og være villig til å gjøre endringer dersom det er nødvendig.  

 

Google Analytics og andre analyseverktøy

Dagens teknologi hjelper bedrifter å analysere atferd. Som digital markedsfører må jeg kunne bruke disse verktøyene.

Jeg bruker for eksempel Google Analytics og Hotjar når du er inne på denne siden. Dette bruker jeg til å se hvor du fant bloggen min? Hvilke innlegg syntes du var spennende å lese? Eller hvilken tid leser folk flest på? Og hvordan “scanner” de siden når de leser?

På denne måten kan jeg jobbe for å lage best mulig innhold for deg og andre som leser.

Hvordan Google analytics ser ut

UX (User experience)

Hvordan bør en side på nett/mobil være bygget og designet for å gi brukeren den beste opplevelsen?

Det kan sammenlignes med når du skal inn i en tradisjonell butikk.

Er det ryddig og systematisk? Har butikken en oversiktlig inndeling? Eller ligger alt hulter til bulter? Hva foretrekker du?

Jeg vet ihvertfall med meg selv, at jeg misliker å handle i ukjente matvarebutikker. Ikke nødvendigvis fordi de er så rotete, men fordi de er bygget opp annerledes enn det jeg er vant til. Jeg bruker mye lengre tid på å finne det jeg skal ha. Det krever at jeg må orientere meg. Kanskje går jeg forbi de samme hyllene tre ganger før jeg endelig fant den rette hylla med knekkebrød. Med sulten magen, kanskje sliten fra jobb, så skaper det litt irritasjon. Derfor foretrekker jeg den faste butikken hvor jeg finner alt med engang fordi jeg vet nøyaktig hvor alt er. Kjenner du deg igjen?

Med UX-kunnskaper kan du lage en nettside som har et design og et system som gjør det oversiktlig og svært naturlig for brukeren å navigere seg. 😉

Jeg kan hjelpe deg med fokus på de viktigste punktene slik at du får en god nettside.  

 

SEO

Nettet er en jungel av sider. Nettbutikker, informasjonssider, blogger, you name it…

For å gjøre deg synlig i denne jungelen for forbrukere/kunder/lesere er det svært effektivt og lønnsomt å ha kunnskaper om SEO (Søkemotoroptimalisering). Du kan selvsagt betale for å komme høyt opp i søk via f.eks Google. Men hva om du klarer å gjøre dette GRATIS?  Det er det SEO er.

Jeg har innsikt og praktisk erfaring for hvordan det kan gjøres.

dette handler SEO om

E-varehandel

Mye av dagens handel foregår på nett. Derfor er kunnskaper om E-varehandel svært nyttig!

Jeg og noen medstudenter har opprettet egen nettbutikk, og jeg har derfor tilegnet meg grunnleggende kunnskaper om hvordan du enkelt kan opprette din egen nettbutikk med de mest nødvendige funksjonene. Noen få stikkord her er: betalingsløsning, kundeservice/chat, E-post markedsføring, logistikk, SEO og igjen transaksjonskostnader.

 

Retargeting

Opplevd å få reklame på skoene du så på i forrige uke når du surfer på VG?Det er retargeting.  Kunsten her er å bruke dette på riktig måte og til rett person. Det er ikke hensiktsmessig at du får den reklamen hvis du allerede kjøpte de skoene forrige uke? Og det har heller ingen effekt om du ikke likte skoene, men likevel fortsetter å få reklame for dem? Dette er et felt som absolutt inngår i digital markedsføring, og et felt jeg ønsker å lære mer om. Stay tuned!

 

Sosiale medier

Kanskje mitt favoritt felt?! 🙂 Morsom måte å nå frem til folk på, men det må tilpasses på rett måte i de rette kanalene. Her kan jeg hjelpe til med de ulike kanalene som Facebook, Snapchat og Instagram. Jeg har noe innsikt i Facebooks nye algoritme, slik at vi kan prøve å legge til rette for at ditt innhold vises på rett måte. Kunnskaper om kanalenes egenarter, innsiktsrapporter og planlegging av kommunikasjonsaktiviteter i de ulike sosiale kanalene er noe jeg også har. Sist men ikke minst handler det om hvordan du kan lage verdi for brukeren og hvordan man bruker sosiale medier til å nå forretningsmål.

Annen annonseringer på nett

Slik som SEM (betalt plassering i søk) ved bruk av Adwords, sponset og betalte innlegg på sosiale medier. Har ikke fått anledning til å gjøre dette selv enda, men dette inngår også under digital markedsføring. Det vil nok være en fordel med segmenteringsarbeid av målgruppen din i forkant slik at du når ut til den rette målgruppen i den rette kanalen.

 

Dette var noen av stikkordene for hva jeg legger i ordet Digital markedsføring og hva jeg har kunnskap om innen feltet. Er det noe du syntes manglet?  Hvis ja? Kommenter det gjerne, så sjekker jeg det ut! Kanskje jeg til å med finner noe nytt å lære meg innen digital markedsføring 😀

 

 

9 Responses

  1. Whoa! This blog looks just like my old one! It’s
    on a completely different topic but it has pretty much the
    same page layout and design. Wonderful choice of colors!

  2. Hi. I see that you don’t update your blog too often. I know
    that writing content is time consuming and boring.
    But did you know that there is a tool that allows you to create new posts using existing content
    (from article directories or other pages from
    your niche)? And it does it very well. The new posts are high quality and
    pass the copyscape test. Search in google and try: miftolo’s tools

  3. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone
    to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like to find out where u got
    this from. thanks

  4. Hello. I have checked your anelouisehaugen.no and i see you’ve got some duplicate content so probably it is the reason that you don’t rank hi in google.
    But you can fix this issue fast. There is a tool that rewrites content like human, just search in google: miftolo’s tools

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top